Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan onze website aangenamer en gebruiksvriendelijker te maken. Door onze website te bezoeken, aanvaardt u onze cookies. U kunt op elk moment en wanneer u dat wenst de instellingen voor cookies wijzigen.
› Meer weten over cookies › Aanvaarden

FAQ autoverzekering

Meest gestelde vragen

  • Bestaat er ook een bonus-malussysteem voor bedrijfsvoertuigen?
  • Zijn autoverzekeringen voor zelfstandigen en particulieren hetzelfde?
  • Vanaf wanneer spreken we van een vloot voertuigen?

Een bonus-malussysteem geldt meestal ook voor individueel verzekerd bedrijfvoertuigen.

Vóór 2004 kende België een wettelijk verplicht bonus-malussysteem. Alle BA-autoverzekeraars moesten dit gebruiken. Je kon als klant dus erg gemakkelijk de premies van verschillende verzekeraars met elkaar vergelijken.

Sinds 1 januari 2004 is dit systeem afgeschaft. Dit betekent evenwel niet dat autoverzekeraars vandaag geen bonus-malussysteem meer gebruiken. Ze beschikken namelijk elk over hun eigen systeem, wat maakt dat premies vergelijken een stuk moeilijker is dan vroeger. Een verzekeringsmakelaar kent de markt en kan je helpen om de juiste autoverzekeraar te kiezen.

De bonus-malussystemen die verzekeraars vandaag gebruiken, gelden doorgaans zowel voor personenwagens als voor bedrijfsvoertuigen die individueel verzekerd worden. Met andere woorden, als je voor een bedrijfsvoertuig een aparte BA-verzekering afgesloten hebt, en je veroorzaakt een ongeval, dan loop je het risico dat je premie het jaar daarop duurder wordt.

Maakt een bedrijfsvoertuig echter deel uit van een grote vloot, denk aan 30 voertuigen of meer, dan is er geen sprake van een bonus-malussysteem. Je betaalt dan een premie voor de volledige vloot. Jaarlijks wordt ook een schadestatistiek opgemaakt van de vloot en kan de premie eventueel aan de hand daarvan bijgesteld worden.

Verzekeraars hebben vaak hun eigen bonus-malussysteem. Dat wordt ook gebruikt voor bedrijfsvoertuigen die individueel verzekerd worden, niet voor vloten.

Soms hogere premie bij gebruik voor beroepsdoeleinden

Wanneer je als ondernemer een traditionele personenwagen gebruikt voor je zelfstandige activiteit, dan zijn de waarborgen van je BA-verzekering, de wettelijk verplichte verzekering dus, dezelfde als bij een verzekering voor particulieren. Wel bestaat de kans dat je een iets hogere premie moet betalen, omdat je je wagen ook voor beroepsdoeleinden (niet enkel woon-werkverkeer) gebruikt. Hoeveel die meerkost bedraagt, hangt af van het commerciële beleid van elke verzekeringsmaatschappij.

(Lichte) vrachtwagens

Ook de voorwaarden van de BA-verzekeringen voor lichte vrachtwagens en vrachtwagens zijn zo goed als identiek aan deze van een BA-polis voor personenwagens. Wel wordt de premie op een andere manier berekend. Omdat er op dit vlak nogal wat verschillen bestaan tussen de verzekeraars in ons land, verwijzen we je graag door naar een makelaar voor meer informatie. Die zal voor jou de verschillen tussen de verzekeraars onderzoeken en je een voorstel doen dat bij je vraag past.

Vloten

Heb je meerdere auto’s voor je beroepsactiviteit, bijvoorbeeld zowel personenwagens als (lichte) vrachtwagens, dan kunnen die samen als ‘vloot’ verzekerd worden bij één en dezelfde verzekeraar. Dit kan je in bepaalde gevallen een premiekorting opleveren. Elke verzekeraar voert op dit vlak zijn eigen commercieel beleid. Vaak wordt rekening gehouden met het schadeverleden.

Aanhangwagen

Gebruik je soms een aanhangwagen? Weet dan dat een aanhangwagen soms automatisch meeverzekerd is en soms niet. Je leest er hier meer over.

Gebruik je je auto ook voor je beroep, dan betaal je doorgaans een hogere premie.

Meerdere voertuigen als vloot verzekeren kan voordeliger zijn

Ben je ondernemer en beschik je over meerdere voertuigen in het kader van je beroepsactiviteit, dan kan je die mogelijk allemaal samen als ‘vloot’ laten verzekeren. Bij Allianz woordt een wagenpark van vijf voertuigen als een vloot beschouwd. Ook de auto die je zelf privé gebruikt, kan daarbij horen.

Dit kan je een aantal voordelen opleveren, zoals :

  • een lagere premie,
  • een ruimere dekking (bv. voor professioneel materiaal dat vervoerd wordt) of soms ook extra services inzake schaderegeling (bv. vervangingsvoertuig)
  • de mogelijkheid om geen bestuurder aan te duiden. Dit biedt het voordeel dat de bonus-malus van je personeelsleden niet in het gedrang komt als ze een ongeval in fout hebben met een bedrijfsvoertuig.
  • Een vereenvoudigd beheer: alle voertuigen worden opgenomen in één contract.

Is er een minimumaantal voertuigen nodig om van een vloot te kunnen spreken? Neen, het is de verzekeraar die vrij bepaalt vanaf wanneer een wagenpark als een vloot beschouwd wordt. Je zou dus kunnen stellen dat er vloten van twee voertuigen bestaan, maar ook van 500 …

De premiebepaling voor vloten gebeurt aan de hand van de schadestatistieken van de voorbije jaren voor de betrokken voertuigen. Heb je weinig of geen ongevallen in fout gehad, dan kan je rekenen op een gunstige premie.

Beschik je over meerdere voertuigen voor je beroepsactiviteit, dan kan je die samen verzekeren als vloot.