Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan onze website aangenamer en gebruiksvriendelijker te maken. Door onze website te bezoeken, aanvaardt u onze cookies. U kunt op elk moment en wanneer u dat wenst de instellingen voor cookies wijzigen.
› Meer weten over cookies › Aanvaarden

 Allianz Bonus Drive

Meest gestelde vragen

  • Waar kan ik de app downloaden?
  • Voor wie is Allianz Bonus Drive interessant?
  • Hoe start ik de vrijblijvende proefperiode?
  • Waarop moet ik letten bij de registratie?
  • Hoe activeer ik Allianz Bonus Drive na de proefperiode?
  • Kan ik Allianz Bonus Drive onmiddellijk activeren zonder proefperiode van 2 maanden?
  • Wat moet ik doen om de app goed te laten werken?
  • Wat gebeurt er met mijn gegevens en wie kan ze zien?
  • Hoe worden verplaatsingen geregistreerd en waarop moet ik letten?
  • Kan ik de app op verschillende smartphones downloaden en gebruiken?
  • Wat als een verplaatsing verkeerd werd geregistreerd of als ik een verplaatsing wil verwijderen?
  • Wat moet ik doen als verschillende mensen met de auto rijden en hoe gaat het in zijn werk?
  • Hoe gaat de gegevensoverdracht in zijn werk en waarop moet ik letten?
  • Bestaat er een manier om de app uit te schakelen, bijvoorbeeld wanneer ik lang op de trein zit en dit niet relevant is voor mijn score?
  • Welke informatie over mijn verplaatsingen kan ik bekijken?
  • Wat staat er in de cockpit van de app en wat kan ik er doen?
  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten of heb het verkeerd gespeld.
  • Welke besturingssystemen/toestellen/producenten worden ondersteund door de app?
  • Wat is het batterijverbruik van de app?
  • Hoe zorg ik ervoor dat er niet langer gegevens worden geregistreerd?
  • Wat gebeurt er bij een ongeval?
  • Welke gegevens worden in de app verzameld?
  • Hoe wordt mijn korting berekend en wanneer ontvang ik deze?
  • Wie kan een verzekering met Allianz Bonus Drive afsluiten?
  • Kan ik meerdere voertuigen verzekeren met Allianz Bonus Drive?

Je vindt Allianz Bonus Drive in de Google Play Store en Apple App Store in België.

Hou rekening met volgende minimimvereisten:

  • Android versie 5 (Lollipop) en hoger
  • iPhone 5, iOS 9.2 en hoger.

Voor elke goede bestuurder – jong of oud - die graag tot 50% minder betaalt voor zijn autoverzekering. Je hebt alleen een smartphone nodig met mobiel internet. Probeer Allianz Bonus Drive vrijblijvend uit en test je rijgedrag.

Iedereen die met de wagen rijdt kan Allianz Bonus Drive gratis downloaden en geheel vrijblijvend uitproberen gedurende een proefperiode van 2 maanden. Het maakt niet uit of je al klant bent bij Allianz.

  • Download Allianz Bonus Drive in de Play of App Store.
  • Start de app en registreer je eerst met je e-mailadres.
  • Bevestig je e-mailadres met de verificatiecode.

Na de proefperiode van 2 maanden wordt je rijscore bevroren in de app. Hiermee kan je tot 50% korting krijgen op je autoverzekering.

Wanneer je de app voor het eerst gebruikt, moet je een gebruikersaccount aanmaken. Om je e-mailadres te bevestigen, krijg je van ons een verificatiecode.

Vervolgens kan je het registratieproces voortzetten:

  • Voer je voor- en achternaam in, kies een wachtwoord (ten minste acht tekens, een hoofdletter, een kleine letter, een cijfer en een speciaal teken).
  • Aanvaard het privacybeleid en de gebruiksvoorwaarden.
  • Geef de app toestemming om gps, wifi en mobiel internet te gebruiken.

Na de proefperiode van 2 maanden wordt je rijscore bevroren in de app.

Overtuigd?

  • Vind een makelaar in je buurt met de zoekmotor. Bij hem kan je onze slimme autoverzekering met Allianz Bonus Drive afsluiten. .
  • Hij zal de korting op basis van jouw persoonlijke rijscore verrekenen in je verzekeringspremie.
  • Nadat je een contract hebt afgesloten, krijg je na enkele dagen van Allianz een activatiecode waarmee je de app Allianz Bonus Drive kan activeren.

Werkt je activatiecode niet? Contacteer onze klantendienst: +32 (0)2 214 77 78.

Jazeker. Je kan meteen een slimme autoverzekering met Allianz Bonus Drive afsluiten bij je verzekeringsmakelaar.

Aangezien je nog geen rijscore behaald hebt, kom je niet in aanmerking voor de maximale korting van 50%. Hiervoor moet je eerst de proefperiode van 2 maanden doorlopen, zodat we een realistische inschatting kunnen maken van je rijgedrag.

Maar je krijgt wel een aantrekkelijke welkomkorting, zodat je meteen kan starten met Allianz Bonus Drive aan een voordelig tarief.

Check deze instellingen op je smartphone:

  • activeer gps en stel in op “heel nauwkeurig”.
  • sta updates toe op de achtergrond.
  • activeer je mobiele internetverbinding.
  • schakel vliegtuigmodus uit.

Tijdens de verplaatsing registreert de app rijgegevens die afkomstig zijn van signalen van gps-satellieten. Na elke verplaatsing maakt de app gebruik van het internet (via wifi of momobiel internet) om alle versleutelde gegevens automatisch te uploaden zodat ze verwerkt kunnen worden op ons veilige telematicaplatform. De gegevens worden bewaard op onze beveiligde servers. Enkele minuten na het einde van je verplaatsing kan je jouw reisgegevens op je smartphone controleren.

Allianz Benelux ontvangt een samenvatting van jouw rijscores, zodat we jouw korting kunnen bevestigen als je een Allianz Bonus Drive-autoverzekering zou afsluiten. Gegevens die niet worden gebruikt om jouw score te berekenen, worden niet verzameld.

We hebben verschillende voorzorgsmaatregelen genomen zodat alle gegevens 100% veilig bewaard worden en beveiligd zijn:

  • We nemen de Belgische regelgeving inzake gegevensbescherming in acht voor de verzameling en opslag van gegevens.
  • De klantgegevens worden gescheiden van de rijgegevens.
  • Alle reisgegevens worden verwerkt door een interne dienstverlener, die ook onderhevig is aan de strikte regelgeving inzake gegevensbescherming. Die dienstverlener ontvangt geen persoonsgegevens, dus alle rijgegevens blijven anoniem.
  • Voor alle verkeer gebruiken we een gecertificeerde versleuteling die voldoet aan de hoogste beveiligingsnormen.
  • We krijgen van de dienstverlener enkel de score. De gegevens die we van de dienstverlener krijgen, zijn niet bedoeld om conclusies te trekken over waar en wanneer iemand zich op de weg bevond.
  • Elke klant kan uiteraard zijn eigen gegevens bekijken evenals de gegevens die gebruikt worden voor zijn evaluatie. Positiegegevens zijn niet zichtbaar.
  • Alle rijgegevens worden 5 jaar na opzeg van het contract finaal gescheiden van de persoonsgegevens, waardoor enkel anonieme rijgegevens nog bruikbaar zijn voor analyse en onderzoeksdoeleinden.

Zowel het begin als het einde van een verplaatsing wordt automatisch geregistreerd, ook wanneer je scherm vergrendeld is.

Zorg ervoor dat je geregistreerd en aangemeld bent in de app en dat je je toestemming hebt gegeven voor het gebruik van gps en mobiel internet.

BEGIN: De app begint automatisch een verplaatsing te registreren, op voorwaarde dat je smartphone met de app in het verzekerde voertuig aanwezig is en dat aan de systeemvereisten is voldaan, bv. dat de gps is ingeschakeld.

EINDE: De app herkent automatisch het einde van een verplaatsing. Je hoeft een actieve verplaatsing dus niet zelf stop te zetten in de app.

Indien een verplaatsing te lang duurt, zal de app een “nieuwe verplaatsing” aanmaken. Het voertuig moet zich op vijf minuten tijd minstens 350 meter verplaatsen zodat er geen onderbreking is.

Het is mogelijk dat verplaatsingen niet of slechts gedeeltelijk worden geregistreerd.

Mogelijke redenen zijn:

  • gps is niet ingeschakeld;
  • er was geen gps-ontvangst (tunnel, garage ...);
  • de batterij van uw smartphone was leeg; of
  • de vliegtuigmodus was geactiveerd.

Vluchten registreren in vliegtuigmodus is helaas niet mogelijk. Activeer gps en Wifi om de optimale registratie van een verplaatsing mogelijk te maken.

Opgelet: om je korting te kunnen verzilveren, ben je verplicht om alle verplaatsingen met het verzekerde voertuig te registreren. Deze voorwaarde staat ook duidelijk vermeld in je verzekeringscontract.

Ja, je kan de app op verschillende smartphones downloaden. Maar je kan je uiteraard slechts op één toestel tegelijkertijd aanmelden om je verplaatsingen met het verzekerde voertuig te registreren. Als je je aanmeldt op een nieuw toestel terwijl je al bent aangemeld op een ander toestel, dan zal dat toestel je automatisch afmelden.

Verkeerd geregistreerde verplaatsingen

Normaal merkt de app automatisch of je met de wagen of een ander vervoersmiddel (fiets, openbaar vervoer ...) reist. Als een verplaatsing verkeerd wordt geregistreerd, kan je dit rechtzetten in het detailoverzicht door te klikken op het desbetreffende vervoerssymbool.

Als twee personen met de app in dezelfde auto rijden

Na ongeveer 300 kilometer rijden, moet de app met zekerheid kunnen aangeven wie de daadwerkelijke bestuurder is op basis van het rijgedrag. Toch kan de app fouten maken. In dat geval heb je de mogelijkheid om de verplaatsing in de app toe te wijzen aan een andere bestuurder. Hiervoor moeten beide personen in de app het detailoverzicht met de desbetreffende verplaatsing openen en op het symbool voor het vervoersmiddel klikken. In de weergegeven lijst kan je de verplaatsing nu markeren als bestuurder of passagier. De app selecteert automatisch één bestuurder voor een verplaatsing. Merk op dat wanneer de bestuurder wisselt, slechts één persoon wordt aangeduid als bestuurder, aangezien dit twee keer gebeurt. Vergeet nooit om één bestuurder per verplaatsing te selecteren, aangezien je algemeen verplicht bent om alle verplaatsingen met het verzekerde voertuig te registreren om je korting te verzilveren bij het vernieuwen van je autoverzekering.

Verplaatsingen verbergen

Verplaatsingen verwijderen is doorgaans niet mogelijk. Als de app echter een verplaatsing heeft toegewezen aan een verkeerd vervoersmiddel, kan je dit rechtzetten door te klikken op het desbetreffende symbool voor het vervoersmiddel in het detailoverzicht van de verplaatsing. Merk op dat je in het algemeen alle verplaatsingen met het verzekerde voertuig dient te registreren om je korting op het einde van het verzekeringsjaar te ontvangen.

Als je niet wil dat een verplaatsing in je reisboek verschijnt, kan je die ook verbergen door in het detailoverzicht van de verplaatsing op het symbool van het vervoersmiddel te klikken. De verplaatsing wordt dan niet langer opgenomen in je reisboek, maar wordt nog wel meegeteld voor je rijscore indien ze werd aangeduid voor het verzekerde voertuig.

Merk op dat je deze verplaatsing niet opnieuw op het scherm kunt weergeven en dus het vervoersmiddel niet kunt wijzigen.

Enkel de hoofdbestuurder van de wagen, zoals bepaald in uw verzekeringscontract, moet zijn ritten registreren met de app. Om de jaarlijkse korting te krijgen bij vernieuwing van uw contract, moet u al uw ritten registreren met de app en minstens

De app gebruikt je mobiele internetverbinding om de rijgegevens door te sturen. De gegevensoverdracht gebeurt steeds onmiddellijk nadat een verplaatsing werd afgerond, als er verbinding is met een mobiel netwerk en als de optie “Enkel doorsturen via wifi” niet is geactiveerd. Bij de optie “Enkel doorsturen via wifi” worden gegevens pas doorgestuurd wanneer er een WLAN-verbinding is. Het geschatte maandelijkse gegevensvolume hangt af van hoe vaak je je auto gebruikt en hoe vaak je smartphone verbonden is met een draadloos netwerk om de verkeersgegevens te uploaden. Op dit moment worden gegevens aan ongeveer 3,5 kB per minuut verstuurd. Rij je 30 minuten per dag en 20 dagen per maand, dan wordt elke maand ongeveer 2 MB aan gegevens doorgestuurd.

Als je bezorgd bent over je datatarief, stuur de gegevens dan enkel door via Wifi. De gegevens worden in dat geval vastgelegd en automatisch geüpload wanneer de smartphone verbinding heeft met een Wifi-netwerk.

Merk op dat dit enkel geldt voor het uploaden van de rijgegevens. Voor alle andere acties is er nog steeds verbinding nodig met een mobiel netwerk en kunnen er bijkomende kosten aan verbonden zijn, afhankelijk van het mobiele contract.

Merk op dat de app ook in het buitenland gegevens registreert en doorstuurt. Om mogelijke roamingkosten tijdens de gegevensoverdracht te vermijden, raden we aan om in het buitenland de instellingen van de app te wijzigen naar “Enkel doorsturen via wifi”.

De app herkent doorgaans automatisch wanneer je met de trein reist. Wanneer een treinrit echter foutief werd aangeduid als autorit, kan je de verplaatsing in de app aanduiden als treinrit. Je duidt gewoon het vervoersmiddel “trein” aan voor de verplaatsing. Wil je vermijden dat een treinrit wordt geregistreerd, dan kan je een van de voorwaarden voor het registreren van verplaatsingen opheffen, bv. gps uitschakelen. Vergeet niet om nadien de functie terug in te schakelen.

Het reisboek toont alle geregistreerde verplaatsingen. Je krijgt een overzicht te zien van je verplaatsingen met gedetailleerde informatie. Een passagier ziet enkel het overzicht en het detailoverzicht van zijn eigen verplaatsingen.

De samenvatting bevat onder meer de volgende informatie:

  • Score per verplaatsing
  • Begin- en eindpunt
  • Reislengte in km
  • Reisduur in uren en minuten
  • Begintijd
  • Informatie over hetzij de bestuurder of de passagier of andere vervoersmiddelen (icoontje)

Om gedetailleerde informatie over een verplaatsing weer te geven, klik je op de desbetreffende verplaatsing. De gedetailleerde informatie omvat onder meer:

  • Informatie over hetzij de bestuurder of de passagier of andere vervoersmiddelen (icoontje)
  • Begin- en eindpunt
  • Score per verplaatsing
  • Reislengte in km
  • Reisduur in uren en minuten
  • Begin- en eindtijden
  • Weergaveselectie voor gebeurtenissen als versnellen, snelheid en remmen
  • Kaartweergave met de route - deze heeft een zoomfunctie
  • Markering van gebeurtenissen op de route

In de cockpit van de app kan je je algemene rijscore bekijken. Daaronder zie je hoe goed je rijgedrag is in de aparte categorieën (remgedrag, versnellingen, snelheid en wanneer en waar) met behulp van smileys. In het onderste gedeelte van de cockpit zie je je verplaatsingen in chronologische volgorde (de meest recente bovenaan) met een aantal details. Klik op een verplaatsing om een detailoverzicht te krijgen voor elke verplaatsing.

Wachtwoord vergeten

Als je je niet kan aanmelden in de app omdat je je wachtwoord bent vergeten, kan je een nieuw wachtwoord instellen. Open de app. Op de aanmeldpagina zie je onderaan het scherm “Wachtwoord vergeten?”. Klik daarop. U zal na enkele ogenblikken een e-mail ontvangen met verdere instructies om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Wachtwoord wijzigen

Ga in de app naar je profiel via het menu. Klik op de pen om je profiel te bewerken. Daar vind je de link om jouw wachtwoord te wijzigen. Voer je huidige wachtwoord in en kies een nieuw. Herhaal dit en klik op “Nieuw wachtwoord opslaan”.

We ondersteunen de volgende toestellen/besturingssystemen:

  • Android-smartphones met besturingssysteem Android 5 (Lollipop) en hoger.
  • iPhone model 5 en later met iOS 9.2 en hoger.

De app gebruikt de gps-functie van je smartphone tijdens het rijden. Het batterijverbruik is gelijkaardig aan andere gps-apps.

Als gegevens niet langer moeten worden geregistreerd, dan kan je het volgende doen:

  1. Je kan je account verwijderen. Dit is enkel mogelijk als je de proefversie gebruikt.
  2. Je kan de app deïnstalleren (opgelet: je moet alle verplaatsingen registreren als je een voertuig hebt verzekerd met de Allianz Bonus Drive-autoverzekering).

De gegevens worden doorgaans enkel gebruikt voor de evaluatie van verplaatsingen.

Indien er een ongeval heeft plaatsgevonden ondanks je voorzichtig rijgedrag, heeft dit geen invloed op je Allianz Bonus Drive-korting. Deze is enkel gebaseerd op je rijgedrag & rijscore. De gegevens van de app hebben op hun beurt ook geen invloed op de vorderingenregeling. Ze worden in alle gevallen volledig beschermd.

In bijzondere gevallen (bv. overlijden na fout van de bestuurder) is het mogelijk dat de openbare aanklager de gegevens opvraagt in het kader van een strafrechtelijke procedure. In dat geval zijn we verplicht deze gegevens over te maken, net als elke andere verzekeraar.

Om je verplaatsingen te kunnen evalueren, verzamelen we de volgende gegevens:

  • gegevens over het verloop van de route;
  • versnellingen, remgedrag, snelheid, dag, tijdstip, soort weg;
  • het gereden aantal kilometer;
  • evenals de scores die worden berekend op basis van de verzamelde gegevens.

De gegevens worden verzameld met behulp van gps en de sensoren in je smartphone. Je kan je rijscore voor elke verplaatsing in de app bekijken en je algemene rijscore zien als verder resultaat. Daarnaast kan je alle opmerkingen op de kaart bekijken. De kaarten kunnen enkel door jou worden bekeken.

Met Allianz Bonus Drive kan je tot 50% korting verdienen op de Allianz Bonus Drive- autoverzekering. Na de optionele proefperiode van 2 maanden kan je je korting verzilveren bij het afsluiten van je autoverzekering. Daarna wordt je rijscore berekend gedurende de looptijd van je verzekeringscontract en wordt je korting verrekend bij het vernieuwen van je autoverzekering.

Je korting hangt af van je behaalde rijscore:

  • Score: 0-60 komt overeen met 0% korting
  • Score: 61-65 komt overeen met 10% korting
  • Score: 66-70 komt overeen met 15% korting
  • Score: 71-75 komt overeen met 20% korting
  • Score: 76-80 komt overeen met 30% korting
  • Score: 81-85 komt overeen met 35% korting
  • Score: 86-90 komt overeen met 40% korting
  • Score: 91-95 komt overeen met 45% korting
  • Score: 96-100 komt overeen met 50% korting

Het algemene resultaat (score) houdt rekening met verschillende gemeten variabelen (subscores voor rem- en versnellingsgedrag, naleving van de snelheidsbeperkingen, en waar en wanneer je rijdt) die je individuele rijgedrag beschrijven. Uiteraard zijn er altijd verkeerssituaties waarin je hard op de rem moet gaan staan of snel moet versnellen. De impact van die losstaande manoeuvres zal weinig tot geen effect hebben op je algemene rijscore. Deze gebeurtenissen kunnen helaas nadien niet worden verwijderd.

De meetcriteria voor een verplaatsing zijn de volgende:

  • Snelheidsbeperkingen op autowegen naleven 15%
  • Remgedrag 35%
  • Versnelling 25%
  • Dag, tijdstip, soort weg (rekeningrijden) 25%.

Je algemene rijscore en dus je verdiende korting hebben steeds betrekking op het verstreken verzekeringsjaar. Aan het begin van elk verzekeringsjaar wordt je rijscore opnieuw berekend. De rijscore van het voorgaande jaar wordt niet meegeteld bij het volgende jaar.

Je korting wordt automatisch verrekend bij de hernieuwing van je autoverzekeringscontract. Om je rijscore te kunnen verzilveren in een korting, moet je alle ritten met het verzekerde voertuig registreren en minstens 2.000 km afgeleggen.

Elke bestuurder die voor zijn goed rijgedrag beloond wil worden, kan vrijblijvend onze app Allianz Bonus Drive uitproberen. Na de proefperiode van 2 maanden kan je je rijscore verzilveren in een korting op onze autoverzekering.

Allianz verkoopt zijn verzekeringen exclusief via onafhankelijke professionele makelaars in verzekeringen. Je vindt makkelijk een makelaar in je buurt via de zoekmotor op onze website.

Al een autoverzekering bij Allianz? Je kan Allianz Bonus Drive activeren. Contacteer hiervoor je makelaar.

Voor het afsluiten van onze autoverzekering gelden de algemene acceptatiecriteria.

Neen, Allianz Bonus Drive beperkt zich tot één voertuig.