Omzet Allianz Benelux stijgt naar 3,7 miljard in 2014

Résultats financiers 2014

Brussel, Rotterdam, 26 februari 2015

Allianz Benelux boekte in 2014 sterke financiële resultaten.

De omzet bereikte net als vorig jaar een recordniveau met een stabiele combined ratio van 97,6% ondanks de aanzienlijke impact van de hagelstorm in België en een stijging van de lichamelijke schade in de portefeuille auto. (1)

(1) Financiële resultaten op basis van de waarderingsgrondslag van Allianz SE op 26-02-2015

• Premie-inkomen stijgt naar 3,7 mia euro (2013: 3,5 mia euro)
  • Operationeel resultaat stijgt naar 231 mio euro (2013: 171 mio euro)
  • Nettoresultaat stijgt naar 184 mio euro (2013: 134 mio euro)
  • Combined ratio stabiel op 97,6% (2013: 97,6%)

Deze cijfers maken deel uit van de gepubliceerde jaarcijfers van Allianz SE (www.allianz.com).

Omzet

De omzet van Allianz Benelux steeg in 2014 naar 3,7 mia euro. Dit goede resultaat is vooral te danken aan de activiteiten Leven in België en Luxemburg. De resultaten BOAR bleven iets onder de verwachtingen, mede door het selectief afstoten van niet-renderende onderdelen van onze Nederlandse schadeportefeuille.

Resultaten

Ondanks de aanhoudende lage rente, wist Allianz Benelux de onderliggende technische winstgevendheid verder te versterken. In 2014 boekte Allianz Benelux een operationeel resultaat van 231 mio euro en een nettowinst van 184 mio euro. De combined ratio bleef stabiel op 97,6%.

Goede resultaten voor Allianz Benelux in 2014

Robert Franssen, Regional CEO van Allianz Benelux: "Ik kijk met trots terug op het afgelopen jaar. We hebben opnieuw een zeer goed resultaat geboekt. Ondanks de uitdagende marktomstandigheden met aanhoudende lage rentestanden en een uiterst competitieve automarkt. Daarnaast hebben wij onze integratieactiviteiten binnen Allianz Benelux nagenoeg afgerond, met de juridische fusie van onze activiteiten BOAR als een van de hoogtepunten. Dit biedt ons structurele schaalvoordelen waardoor wij kunnen blijven investeren in de verdere uitbouw van ons bedrijf.”

Wilfried Neven CEO Allianz Belgium: "Door de aanzienlijke groei van onze portefeuille leven is ons marktaandeel in België opnieuw verder toegenomen. Ondanks forse claims door de hagelstorm van juni en andere zware stormen, zijn we zeer tevreden met onze resultaten. We zijn vooral fier op de geboekte vooruitgang op het gebied van digitalisatie om de dienstverlening aan onze makelaars en klanten nog te verbeteren. Ook afgelopen jaar zijn we hiervoor weer bekroond met diverse prijzen zoals de Gulden Regel. ”

Kerncijfers 2014 (in miljoen euro)

Premie-inkomen
Leven 2.518 (2013: 2.326)
Schade 1.135 (2013: 1.165)
Total 3.654 (2013: 3.492)
Operationeel resultaat
Leven en asset management 135 (2013: 94)
Schade 96 (2013: 77)
Total 231 (2013: 171)

Via de makelaars in verzekeringen biedt Allianz in België een brede waaier producten en diensten voor particulieren, zelfstandigen, KMO’s en grote ondernemingen in verzekeringen BOAR en Leven (Voorzorg en Beleggingen). Allianz bedient meer dan 900.000 klanten in België en Luxemburg, heeft ruim 1.000 medewerkers en 2,7 miljard euro brutopremies. Allianz in Nederland bedient meer dan 1,3 miljoen klanten met behulp van distributiepartners en haar direct writer Allsecur. Allianz biedt in Nederland, met circa 1.200 medewerkers en 1,0 miljard brutopremies, producten en diensten in Schade, Leven en Vermogensbeheer.