Team Work wint Allianz Benelux Hackathon

Winnaars allianz hackathon

Brussel, 19 maart 2019

Team Work is de winnaar van de Allianz Benelux Hackathon met als thema #BalanceforBetter. De hackathon vond plaats op 8 en 9 maart op het Allianz-kantoor in Brussel. Tijdens een hackathon wordt door de deelnemers gezocht naar nieuwe manieren om bestaande oplossingen in te zetten. In 36 uur wist het winnende team de volledige customer journey van onze arbeidsongeschiktheidsverzekering opnieuw uit te vinden. Zo creëren we samen de beste oplossing voor onze klanten.

#BalanceforBetter

Het thema #BalanceforBetter verwijst naar onze overtuiging dat we de beste resultaten halen met een goede balans in het team. Verschillende achtergronden, leeftijden en vaardigheden maken samen de beste oplossing. Vele teams uit Nederland en België werkten 36 uur lang aan de opdracht om een van onze processen opnieuw uit te vinden met behulp van data. Van de eerste kennismaking van een klant met Allianz tot het moment van de waarheid: een claim. Team Work slaagde daar het beste in. Zij wonnen met hun inzending een cheque van € 3.000,-. Met hun inzending wisten ze de gehele procesketen te belichten. Zij lieten analyses los op web portal, offerte, polis en claims data. Eén van de analyses maakte duidelijk dat de web portal te zakelijk is waardoor potentiele klanten sneller afhaken. Personalisatie zou dit percentage verkleinen.

Extra prijzen

Naast de hoofdprijs zijn ook nog extra prijzen uitgereikt: de prijs voor de meest bruikbare en pragmatische oplossing ging naar Rocket en de prijs voor het beste gebruik van technologie naar The Wizards. Zij ontvingen elk € 1.000,-. De jury bestond uit Christine Grandjean (Head of Finance Transformation van Allianz Benelux), Geert Deschoolmeester (Head of Market Management van Allianz Benelux), Nissrine Fahid (Theme lead Customer Insights and Intelligence van Allianz Benelux) en Paul Bonroy (Head of Technical Life Individual & Self-Employed Belgium van Allianz Benelux).

Echte business-case​

Voor de deelnemers, bestaande uit onder anderen studenten, young professionals, freelancers en start-ups, was de hackathon een goede mogelijkheid om hun vaardigheden te testen en te verbeteren met een echte business-case. Zo hebben ze een bijdrage kunnen leveren aan het creëren van de beste ervaring voor onze klanten. Bovendien hebben ze aan experts uit deze sector kunnen laten zien waartoe ze in staat zijn​.​

Allianz als datagedreven organisatie

Voor Allianz was de hackathon een inspirerende kennismaking met design-, businessprocess- en datatalenten. “Bij Allianz zijn we ons ervan bewust dat de wereld om ons heen in hoog tempo verandert”, aldus Sudaman Thoppan Mohanchandralal, Chief Data Officer bij Allianz Benelux. “Ons antwoord op de veranderende behoeften van onze klanten en omgeving is het versneld aanpassen aan de nieuwe wereld. We werken aan een flexibele organisatie die snel kan inspringen op alles wat er in de wereld gebeurt. Kernwoorden daarbij zijn radicale simplificatie en een datagedreven organisatie. Met de tweede editie van de Allianz Benelux Hackathon hebben we talent weer een mooie kans gegeven om zich te ontwikkelen.”​

Allianz is een wereldleider in verzekeringen en financiële dienstverlening, met een aanwezigheid in meer dan 70 landen en meer dan 140.000 medewerkers in dienst van ruim 86 miljoen klanten. In de Benelux biedt Allianz, via verzekeringsmakelaars, een brede waaier aan verzekeringsproducten en -diensten voor particulieren, zelfstandigen, KMO’s en grote ondernemingen. Allianz bedient in België en Luxemburg meer dan 900.000 klanten, heeft ruim 950 medewerkers en een omzet van 2,8 miljard euro. Allianz in Nederland bedient meer dan 1,3 miljoen klanten met behulp van distributiepartners en zijn direct writer Allsecur. Allianz heeft in Nederland, circa 1.000 medewerkers en een omzet van 1,2 miljard.

​​​​​​​