Crashtest: kerstboom wordt bij botsing gelanceerd

Brussel, 12 december 2014

Slecht gemonteerde kerstboom is levensgevaarlijk projectiel

Ho, ho ho, waar gaat dat heen met die boom? Weinig mensen zullen deze vraag verwachten wanneer zij de komende weken traditiegetrouw hun zojuist aangeschafte kerstboom op het dak of de achterbank van hun auto vastbinden. Toch moeten we volgens verzekeraar Allianz wel degelijk kritisch zijn bij het vervoeren van onze boom. Wie het verkeerd doet, is een serieus gevaar op de weg voor alle weggebruikers. Dat blijkt uit een heuse crash-test die werd uitgevoerd in het Allianz Zentrum für Technik (AZT).

Video

In de test, waarvan het filmpje te downloaden is via www.safetyfirst.tv, simuleert Allianz een botsing met een personenauto die met een snelheid van 50 kilometer per uur inrijdt op een stilstaande auto. Wat bleek? Als voor het vastzetten van de kerstboom op het dak van de auto alleen een ‘spin’ wordt gebruikt (een elastische band met haken aan het uiteinde), kan de boom bij een botsing worden weggekatapulteerd. Vooral de inzittenden van de auto ervóór lopen daarbij serieus gevaar.

Geen bewegingsruimte cruciaal

Volgens Paul Möller directeur Communicatie Allianz Benelux, is het uitgangspunt voor een veilig kerstboom-transport heel simpel: “een kerstboom moet zodanig worden vastgebonden dat hij niet kan gaan schuiven”.

Vijf tips

Allianz geeft vijf tips voor een veilig kerstboom-transport:

• Monteer de kerstboom op de dakdrager van de auto
  • Gebruik een spanband en snoer ook de top van de boom vast
  • Controleer voor vertrek goed of de boom niet kan schuiven
  • Monteer een waarschuwingsvlag als de boom meer dan een meter uitsteekt
  • Zorg dat het kenteken, de achterlichten en richtingaanwijzers zichtbaar zijn

Beeldmateriaal

Een kerstboom als bijrijder hoort niet, stelt Allianz

Download afbeelding
Een ‘gespannen’ rit voor de boom geeft ontspanning achter het stuur

Download afbeelding
Goed zichtbaar op weg naar een veilige kerst

Over Allianz in België

Via de makelaars in verzekeringen biedt Allianz in België een brede waaier producten en diensten voor particulieren, zelfstandigen, KMO’s en grote ondernemingen in verzekeringen BOAR en Leven (Voorzorg en Beleggingen). Allianz Benelux N.V. bedient meer dan 900.000 klanten in België en Luxemburg, heeft ruim 1.000 medewerkers en 2,5 miljard euro brutopremie in 2013.