Allianz Benelux boekt recordomzet in 2017

Sterke resultaten in eerste halfjaar 2017 voor Allianz Benelux

Brussel, Rotterdam, Luxemburg, 16 februari 2018

Allianz Benelux heeft in 2017 een recordomzet van ruim 4 miljard behaald en daarbij solide financiële resultaten neergezet(1). Het premie-inkomen van onze schadeactiviteiten in de Benelux steeg (6,2%) tot 1,3 mld. euro. Het premie-inkomen van onze levenactiviteiten steeg met 36% tot 2,7 mld. euro door een sterk toegenomen vraag naar onze Unit Linked oplossingen. Het operationeel resultaat kwam uit op 244 mln. euro, een stijging van 39 mln. euro ten opzichte van 2016. De combined ratio verbeterde in 2017 eveneens sterk en daalde met 2,8%-p tot 95,4%.

(1) Financiële resultaten op basis van de waarderingsgrondslag van Allianz SE op 16-02-2018

• Premie-inkomen 4,0 mld. euro (2016: 3,2 mld. euro)
  • Operationeel resultaat 244 mln. euro (2016: 205 mln. euro)
  • Netto resultaat 164 mln. euro (2016: 167 mln. euro)
  • Combined ratio 95,4% (2016: 98,1%)

Deze cijfers maken deel uit van de gepubliceerde jaarcijfers van Allianz SE (www.allianz.com).

Premies

De stijging van de omzet van Allianz Benelux naar 4,0 mld. euro betrof alle Benelux-landen waar wij actief zijn. In Luxemburg en België was de groei in de Levenbedrijven aanzienlijk. In Nederland droegen zowel de Leven- als de Niet levenportefeuille bij aan de mooie omzetcijfers.

Winst

Het uitblijven van grote catastrofes met effect op onze portefeuilles heeft ons operationele en netto resultaat positief beïnvloed. De combined ratio van Allianz Benelux is verder verbeterd tot 95,4%. Een verbetering van 2,8%-p ten opzichte van het jaar 2016. Met een verbeterd operationeel resultaat van 244 mln. euro en een nettowinst van 164 mln. euro in 2017 laat Allianz Benelux ook hier een gezonde stijging zien.

Veranderingstrajecten werpen eerste vruchten af

Anthony Bradshaw, Regional CEO van Allianz Benelux: "Wij zijn bijzonder tevreden met de financiële resultaten van Allianz Benelux over 2017 en gaan vol vertrouwen het nieuwe jaar in. We blijven fors investeren in onze business. De ingezette veranderingstrajecten op het gebied van data-analytics, digital en agility werpen inmiddels de eerste vruchten af. De impact van deze veranderprojecten zullen komend jaar meer en meer zichtbaar worden.”

Kerncijfers 2017 (in miljoen euro)

Premie-inkomen
Leven 2.703 (2016: 1.987)
Niet leven 1.309 (2016: 1.233)
Totaal 4.013 (2016: 3.221)
Operationeel resultaat
Leven en asset management 135 (2016: 124)
Niet leven 110 (2016: 81)
Totaal 244 (2016: 205)

Allianz is een wereldleider in verzekeringen en financiële dienstverlening, met een aanwezigheid in meer dan 70 landen en meer dan 140.000 medewerkers in dienst van ruim 86 miljoen klanten. In de Benelux biedt Allianz, via verzekeringsmakelaars, een brede waaier aan verzekeringsproducten en -diensten voor particulieren, zelfstandigen, KMO’s en grote ondernemingen. Allianz bedient in België en Luxemburg meer dan 900.000 klanten, heeft ruim 950 medewerkers en een omzet van 2,1 miljard euro. Allianz in Nederland bedient meer dan 1,3 miljoen klanten met behulp van distributiepartners en haar direct writer Allsecur. Allianz heeft in Nederland, circa 1.000 medewerkers en een omzet van 1,1 miljard.