Persbericht

​​​​

Allianz Benelux boekt recordomzet in 2018

Résultats financiers 2018

Brussel, Rotterdam, Luxemburg, 15 februari 2019

Allianz Benelux heeft in 2018 een recordomzet van ruim 4,2 miljard behaald en daarbij solide financiële resultaten neergezet (1). Het premie-inkomen van onze BOAR-activiteiten in de Benelux steeg tot 1,4 mld. euro. Het premie-inkomen van onze levenactiviteiten steeg met 4,5% tot 2,7 mld. euro. Het operationeel resultaat kwam uit op 266 mln. euro, een stijging van 22 mln. euro ten opzichte van 2017. De combined ratio verbeterde in 2018 eveneens e​n daalde met 1,0%-p tot 94,7%.​

(1) Financiële resultaten op basis van de waarderingsgrondslag van Allianz SE op 15-02-2019.

  • Premie-inkomen 4,2 mld. euro (2017: 4,0 mld. euro)
  • Operationeel resultaat 266 mln. euro (2017: 244 mln. euro)
  • Netto resultaat 203 mln. euro (2017: 172 mln. euro)
  • Combined ratio 94,7% (2017: 95,7%)

Deze cijfers maken deel uit van de gepubliceerde jaarcijfers van Allianz SE ​(www.allianz.com).

Premies

De omzet van Allianz Benelux stijgt naar 4,2 mld. Euro. Alle landen waar wij actief zijn droegen bij aan onze omzetstijging. In Luxemburg en België was de groei in de Levenbedrijven aanzienlijk. In Nederland droegen zowel de Leven- als de Niet levenportefeuille bij aan de mooie omzetcijfers. 

Winst

Door gerichte premieverhogingen en de keuze om afscheid te nemen van enkele verlieslatende segmenten is het operationele en netto resultaat aanzienlijk verbeterd ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit ondanks de effecten van het stormachtige weer begin 2018. De combined ratio van Allianz Benelux is over de hele linie verder verbeterd tot 94,7. Een verbetering van 1,0%-p ten opzichte van het jaar 2017. Op sommige segmenten in de BOAR-portefeuille viel de ontwikkeling van de combined ratio echter tegen. Wij houden deze ontwikkeling nauwgezet in de gaten en zullen daar waar nodig ook de nodige maatregelen nemen. Met een verbeterd operationeel resultaat van 266 mln. euro en een nettowinst van 203 mln. euro in 2018 laat Allianz Benelux een gezonde stijging zien.

Veranderingstrajecten werpen vruchten af

Anthony Bradshaw, Regional CEO van Allianz Benelux: "Wij zijn tevreden met de financiële resultaten van Allianz Benelux over 2018. Ons klantenbestand is met 2,3% gegroeid. Wij worden stap voor stap klantgerichter, flexibeler en minder complex dankzij onze transformatie-programma’s. Die stellen ons in staat om succesvol te kunnen inspelen op de veranderende wensen van onze klanten. Ook investeren wij volop in training en opleiding van onze medewerkers. Wij bieden sinds 2018 via onze eigen Xcelerate Academy een viertal in company opleidingen aan waar nu al ruim twee derde van ons personeel actief gebruik van maakt. Het perspectief voor 2019 is dus positief.”

Kerncijfers 2018 (in miljoen euro)

Premie-inkomen
Leven 2.749 (2017 : 2.630)
Niet Leven  1.409 (2017 : 1.382)
Totaal 4.158 (2017 : 4.013)
Operationeel resultaat
Leven en Asset Management
156 (2017 : 121)
Niet leven  110 (2017 : 124)
Totaal 266 (2017 : 244)

Noot voor de redactie

Over Allianz in de Benelux

Allianz is een wereldleider in verzekeringen en financiële dienstverlening, met een aanwezigheid in meer dan 70 landen en meer dan 140.000 medewerkers in dienst van ruim 88 miljoen klanten. In de Benelux biedt Allianz, via verzekeringsmakelaars, een brede waaier aan verzekeringsproducten en -diensten voor particulieren, zelfstandigen, KMO’s en grote ondernemingen. Allianz bedient in België en Luxemburg meer dan 900.000 klanten, heeft ruim 950 medewerkers en een omzet van 2,8 miljard euro. Allianz in Nederland bedient meer dan 1,3 miljoen klanten met behulp van distributiepartners en zijn direct writer Allsecur. Allianz heeft in Nederland, circa 1.000 medewerkers en een omzet van 1,2 miljard.

Contact presse

Nom :

Paul Möller

Téléphone :

+31 (0)88 577 11 06

Adresse email :

paul.moller@allianz.nl

​​​​​